Nieuwsbrief Januari 2025

Bekendmaking winnaar van de winactie tijdens de goede voornemensbeurs op 4 januari j.l. Tromgeroffel…………….

mevr. M.B. uit Drachten!

Op 16 januari j.l. heeft zij een opruimsessie t.w.v. 165 euro mogen ontvangen. (Uit respect voor de privacy heb ik besloten geen details en foto’s van betrokkene op de website en in deze nieuwsbrief te plaatsen).

Veel leesplezier gewenst!

Was jou voornemen ook om je huis dit jaar te (re)organiseren? Hoe gaat dat nu voor jou? Ben jij een van de weinigen die doorzetten met hun goede voornemens of zijn ze zoals bij het gros van de mensen alweer verdampt?

Helaas is het voor veel mensen lastig om hun goede voornemens op de langere termijn vol te houden. Het is sowieso al erg lastig om ander gedrag aan te leren, laat staan dit gedurende langere tijd vol te houden.

Hoe graag je ook snel je hele huis op orde wilt hebben, op de lange (en meestal zelfs op de korte) termijn werkt dit vaak niet. Immers, het heeft meestal ook een hele tijd geduurd voordat de situatie is veranderd in wat het nu is.

Inzicht in waarom het opruimen niet lukt plus het nemen van kleine stapjes richting de gewenste uitkomst is waar de echte winst te behalen is. Om je bewust te worden van de redenen waarom opruimen soms zo moeilijk is, heb ik enkele veelvoorkomende oorzaken op een rijtje gezet:


1. Overweldiging: Het lijkt een enorm grote klus; het is zoveel en je raakt al gespannen bij de gedachte aan opruimen alleen al.
Gebrek aan steun: Het nut van een schone, nette omgeving wordt niet gezien of gedeeld door je partner, huisgenoten of collega’s. Hoe is het toch mogelijk dat niemand het ziet, laat staan dezelfde effecten ervaart?
2. Emotionele waarde: Spullen hebben voor sommige mensen zoveel sentimentele waarde wat het moeilijk maakt om er afscheid van te nemen. Een huis vol spullen uit het verleden maakt het moeilijker om in het nu te leven, laat staan ruimte te bieden aan de toekomst.
3. Tijdgebrek: We ervaren veel druk om alle ballen in de lucht te houden voor werk, school, kinderen, verenigingsleven, sociaal leven en privé. Het bijhouden van de orde in je huis blijkt dan een uitdaging.
4. Verzonken kosten: Misschien heb je wel eens van deze term gehoord. Dit houdt in dat spullen die je voor veel geld hebt aangeschaft niet meer van enig nut zijn, maar toch moeilijk weg te doen zijn omdat je er zoveel in hebt geïnvesteerd.
5. Perfectionisme: Het gevoel dat je alles perfect wilt doen, kan ervoor zorgen dat je niet begint aan opruimen omdat je bang bent het niet goed genoeg te doen.
6. Gebrek aan systemen: Zonder een goed organisatiesysteem is het moeilijk om spullen hun vaste plek te geven en de orde te bewaren.


Opruimen is een proces en geen eenmalige gebeurtenis.

Enkele tips:

* Begin klein. 10 of 15 minuten per dag besteden aan opruimen maakt op de lange termijn echt verschil! * Zorg voor regelmaat, elke dag op hetzelfde tijdstip maakt dat het gemakkelijker een gewoonte gaat worden.
* Start met de ruimte die je het meest gebruikt. Deel deze op in kleinere delen om het behapbaar te maken en werk vanuit daar verder.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *